Motorsiklet Ariza Giderme Rehberi
Akü bittiğinde ne, nasil yapilmali?
Farkinda olmadan farlari açik unuttuysaniz veya başka bir nedenle
motorunuzu çalişmayabilir. Sorun aküden kaynaklaniyorsa, motoru
çaliştirmak için takviye işlemi yapilir. Takviye kablolariyla başka bir
aracin aküsünden güç alinarak otomobili çaliştirma yoluna gidilir. Bu
işlem sirasinda yanliş takviye yapildiği da olur. Yanliş takviye
yapilmasi, özellikle enjeksiyonlu otomobillerin elektronik kontrol
ünitesinin ve çeşitli parçalarinin arizalanmasina ve bir hayli kabarik
tamir faturasina neden olur.
Doğru takviye nasil yapilir?
motorunuzu aküsü boşaldiğinda yapmaniz gereken başka bir aracin
aküsünden takviye alarak çaliştirmaktir. Ancak bu işlemi yaparken bazi
kurallara dikkat etmeniz gerekiyor.
- Motor takviye yoluyla çaliştirabilmek için her iki akünün de; ayni
kapasitede (Ah/Ampersaat) olmasi gerekiyor. (Bu bilgi akünün üzerinde
yazilidir.)
- Takviye alacağiniz araçla aracinizin temas etmediğinden emin olun.
Araçlarin birbirine temas etmesi durumunda, takviye kablolarinin arti
uçlari bağlanir bağlanmaz araçlar üzerinde elektrik akimi oluşur. Bu da
tehlikelere sebep olabilir.
- Başka bir motordan takviye alindiğinda, iki aracinda gereksiz lamba ve aksesuarlarini kapatmalisiniz.
- Takviye kablosunun pozitif (+) ucunu (kirmizi) boş akünün pozitif (+)
ucuna, diğer ucuysa takviye alinan aracin pozitif (+) ucuna bağlayin.
Kablonun negatif (-) ucunu da (siyah) yükleme aküsünün negatif (-)
ucuna bağlayin. Siyah kablonun negatif (-) ucunuysa hareket etmeyen
metal bir parçaya veya silindir blokuna tutturun. Kabloyu boş akünün
eksi (-) terminaline bağlamayin. Çünkü aküden kivilcim meydana
gelmesine neden olabilirsiniz.
- Bağlantilarin tamamlanmasindan sonra elektrik veren aracin aküsü
zayifsa, o aracin motorunu çaliştirin ve motoru çalişir durumda
birakin.
- Motor hemen çalişmadiğinda, boşalmiş olan akünün cereyan alabilmesini sağlamak için birkaç dakika bekleyin ve tekrar deneyin.
- Daha sonra şarj edilen aracin motorunu da çaliştirin. Motor
çaliştiktan sonra, şarj kablolarinin bağlantilarini hemen çözmeyin.
Motorun 5 dakika 2000 devirde çalişmasini sağlayin.
- Takviye kablosunu dikkatle çözün. Bu işlem sirasinda önce negatif (-), sonra da pozitif (+) kablo uçlarini çikarin.
- Akünüzün şarjinin bitme nedenini bilmiyorsaniz (işiklarin açik
kalmasi haricinde) yetkili servisinize gidip şarj sistemini kontrol
ettirin.
Aracinizin Motoru Çalişmiyorsa Muhtemel Sebepler
Benzinle çalişan bir motorun çalişmasi için üç temel gereksinimi vardir:
Hava-yakit karişimi,
Ateşleme,
Silindirlerde sikiştirma (kompresyon).
Motorunuz çalişmiyorsa problem muhtemelen bunlardan biri, çoğunlukla da yakit veya ateşlemedir.
Sorun Hangisinden Kaynaklaniyor?
Marş yaptiğinizda motor normal ilk çaliştirmalardaki gibi dönüyor mu? (Evet; Hayir)
Cevabiniz ‘hayir’ ise, bir akü veya marş motoru probleminiz var demektir.
Önce farlarinizi yakiniz. Parlak ve normal olarak yaniyorlar mi?
Parlak ve normal olarak yanmiyorlarsa, akünüz zayif veya akü bağlanti
sorununuz var demektir. Akünüzü şarj etmeli veya başka bir araçtan
kablo ile bağlanti yardimi almalisiniz.(Kablo ile bağlanti yardimi
almadan önce aracin katalogundaki imalatçi firmanin işlem ve
uyarilarini okumalisiniz.) Araciniz çalişirsa ve akünüz eski değilse,
ilk firsatta bir servise uğrayarak sorunun nedenlerini öğreniniz.
Farlariniz parlak ve normal olarak yaniyorlarsa, farlar açikken birinin gözlemesini sağlayarak, tekrar marş yapiniz.
Farlariniz parlak olarak kaliyor ve değişmiyorlarsa, muhtemel problem
marş, kontak anahtari veya rölededir. Servise başvurmalisiniz.
Marş yaparken farlariniz zayifliyorsa, muhtemel problem akü, marş veya şasi topraklama kablosundadir.
Cevabiniz 'evet' ise, bir yakit veya elektrik/ateşleme probleminiz var demektir.
Marş yaptiğinizda motor normal ilk çaliştirmalardaki gibi dönüyor fakat
çalişmiyorsa, birçok muhtemel neden olabilirse de bunlar iki grupta
toplanabilir:
Deponuzda yakit bulunduğundan emin olmalisiniz. Yakitiniz çok az ise,
özellikle eğimli yollarda motora yeterince yakit pompalanamayabilir.
Yakitiniz yeterli ise, muhtemel sorunlar, tikanmiş yakit filtresi,
tikanmiş yakit enjektörleri, çalişmayan yakit pompasi veya bir
elektrik/ateşleme problemidir. Bu durumda yapilacak en doğru hareket,
muhtemelen profesyonel yardim almaktir.
Motorunuz Stop Etti ve Çalişmiyorsa Muhtemel Sebepler
Islak yolda veya yağmurda sürdünüz ya da motoru yikadiniz ise, motor
kompartmanini açarak, distribütör, yüksek voltaj kablolari ve bujileri
kontrol ediniz. Islanmişlarsa, kontak kapali iken kuru ve temiz bir bez
parçasiyla silin (böyle bir durumun etkisi genellikle motorun güç
kaybi, düşük devirde tekleme biçiminde görülür) (Kontak açikken motora
dokunmayin ve motorun sicak olmasi ihtimaline karşi dikkatli olun.).
Kurutma işleminin ardindan, motorun boğulmuş olma ihtimaline karşi gaza
sonuna kadar basarak yeniden marş yapin.
Motorunuz, akü kablolarini ayirip tekrar bağladiğinizda çalişmadi ise,
bunun anlami sisteminizden kaynaklanip kaynaklanmadiğindan emin
olmalisiniz. Akü bağlantilarinin temiz olup olmadiklarini kontrol
ederek, tekrar sikica bağlayin. Pozitif kablonun akünün '+', şasi
kablosunun da '-' terminaline bağlandiğindan emin olun (Bir an bile
olsa yanliş bağlanti, bazi motor kontrol ve bazi diğer elektronik
elemanlar bozulabilir).
Depoda yakit bulunduğundan emin olun. Benzin bulunmadiği halde gösterge
doğru çalişmadiği için varmiş gibi gösterebilir. (Yakitin bitmesinin
ilk işaretleri tekleme, güç kaybi ve enjeksiyonlu motorlardaki
elektrikli yakit pompasinin olağan dişi gürültülü çalişmasidir).
Motor yeni tamirden çikti ise, tekrar tamirciye götürün. Bir şeyler unutmuş olabilirler.
Motor aşiri isindiktan sonra stop etti ve soğuduktan sonra da çalişmiyorsa
Muhtemelen ciddi bir problemle karşi karşiyasiniz (kirik piston,
eğilmiş supap, yirtik conta gibi). Soğuduktan sonra çalişirsa, aşiri
isinmanin sebeplerini bulmali ve yola çikmadan gidermelisiniz. ilk iş,
soğutma sivisinin eksik olup olmadiğinin kontrolüdür. Antifriz su
karişiminiz yoksa, geçici olarak su da ilave edebilirsiniz. (Motor
sicak iken radyatörü açmayiniz). Su pompasini ve kayişini gözle muayene
edin. Kayiş kopmuş veya gevşek olabilir. Radyatör ve hortumlardan
soğutucu sizintisi olup olmadiğina bakiniz. Radyatörün ön kismina
bakin. Kağit, yaprak, vb. ile tikanmiş olabilir. Sebebi
belirleyemezseniz ya da her şey normal göründüğü halde, motor yine
aşiri isinirsa aracinizi derhal bir tamirciye götürmelisiniz. Acil
durumlarda, varsa klimanizi kapatiniz ve isiticinizi maksimum ayarinda
çaliştiriniz
Motor stop etmeden önce yağ basincinin çok düşük olduğunu fark
ettiyseniz, yağ seviyesini ve motorun altinda yağ sizintisi olup
olmadiğini kontrol ediniz.
Motor stop etmeden önce vurma sesi, tikirti veya islik gibi anormal
sesler duyduysaniz, muhtemelen ciddi bir motor problemiyle karşi
karşiyasiniz. Motordaki kayişlari kontrol ediniz. Kopma sirasinda
vuruntu benzeri ses çikabilir. Islik veya gicirti, kayiş gevşekliğinden
kaynaklanabilir. Metalik vuruntu sesi ise,genellikle düşük oktanli
benzin veya ateşleme avansinin fazla olmasindan kaynaklanir.
Motor stop etmeden önce egzozda duman gördüyseniz;
- koyu siyah duman motorun boğulmasinin veya bujilerden bazilarinin ateşleme yapmiyor olmasinin sonucu olabilir.
- mavi veya açik mavi duman, motorun anormal aşinti, kirik segman,
piston, vb.’ ye bağli olarak yağ yaktiği anlamina gelir.
- beyaz duman (buhar) motora conta bozukluğu, kirik veya çatlaklardan soğutma sivisi girdiği anlamina gelmektedir.
Aracinizdan kuvvetli benzin kokusu geliyorsa, yangin tehlikesi var
demektir. Hemen kontaği kapatarak aracin dişina çikmali, güvenlik
nedeniyle kendi başiniza onarmaya bile kalkmamalisiniz.
Marş motoru motoru döndürmüyor veya çok yavaş döndürüyorsa, muhtemel sebepler:
- Zayif, boşalmiş akü
- Bir marş sorunu
- Akü uçlarinda kötü bağlanti
- Motorun iç sorunu (kötü yağ, yağ yokluğu vb.)
Marş motoru motoru çok hizli döndürüyorsa,
Kirik piston, segman veya kopmuş trigger kayişi gibi sebeplere bağli olarak silindirlerde basinç oluşmuyor demektir.