Bujinizin bozuk olduğunu nasil anlarsiniz?
Motordaki silindirlerin içinde sikiştirilan yakit - hava karişimini
kivilcimla ateşleyen bujilerdeki en basit bir ariza, yakit sarfiyatini
artirirken performansini da azaltir. Motordaki birçok arizayi da
bujilere bakarak tespit etmek mümkün. Aşağidaki bilgiler sayesinde,
bujinizin bozuk olup olmadiğini ve bozuksa bunun sebeplerini
bulabilirsiniz.
Tirnak araliği ideal değilse
Bujilerdeki tirnak araliği ideal konumda değilse, buji yeni bile olsa
yakit - hava karişimi iyi ateşlenmez. Buna bağli olarak da yanma
odasindaki patlama zayiflar ve motorun gücü azalir. Bu durumda aracin
araçtaki yakitin çoğu yanmadan egzozdan çikar ve otomobilin yakit
sarfiyati hissedilir oranda artar. Yeni bir buji aldiğinizda her duruma
karşi takmadan önce tirnak araliği sentille kontrol edilmeli ve ayari
bozuksa fabrika verilerine göre ayarlanmalidir.
Üzerinde yağ birikintisi varsa
Bujiler sökülüp kontrol edildiğinde üzerinde yağ birikintileri varsa,
motordaki yanma odasina fazla yağ giriyor ve elektrotlari yağliyor
demektir. Bu gibi durumlarda buji yağla kaplandiğindan kivilcim normal
düzeyin çok altinda gerçekleşir. Bu durum yakit tüketimini artirir ve
performansi azaltir. Çözüm ise motoru revizyondan geçirmektir.
Üzerinde kurum oluşmuşsa
Bujinin izolatör ucu, elektrotlari ve gövdesinde kurum oluşmuşsa, bu
karbüratör ve enjeksiyon ayarinin bozuk olduğu anlamina gelir. Bu gibi
durumlarda motorda ateşleme kesikliği olur ve motor soğuk havalarda zor
çalişir. Sorunu çözmek için hava filtresinin kontrol edilmesi,
karbüratör ve enjeksiyon ayarinin yapilmasi gerekir.
Elektrotlar kaynamişsa
Buji elektrotlari kaynamişsa ve üzerinde yabanci maddeler toplanmişsa,
zamansiz ateşleme sonucunda aşiri yükleme olmuş demektir. Bu sorun
ateşleme ve supap ayarlarinin bozuk olmasindan, arizali distribütörden
ve kalitesiz yakittan kaynaklanir. Sorunu çözmek için, motor ateşleme
ile yakit ayari kontrol edilmeli ve yeni buji takilmalidir.
Buji çatlaksa
Bujilerde nadir de olsa karşilaşilan bir ariza, bujinin düşürülmesi
sonucu elektrotunda mekanik hasar meydana gelmesidir. Bu gibi
durumlarda ateşleme eksik olur ve kivilcim başka yerlere siçrar. Bu
nedenle arizali bujinin değiştirilmesi gereklidir.
Bujinin görevi nedir?
Bujinin görevi, bobin tarafindan oluşturulan yüksek gerilimi yanma
odasina iletmesi ve yoğunlaşmiş yakit - hava karişimini elektrik
kivilcimi yoluyla elektrotlar arasinda ateşlemesidir. Bujinin iyi
çalişmasini sağlayan en önemli unsur kivilcim boyudur.
Buji ne zaman değiştirilmeli?
- Araciniz normalin üzerinde yakit tüketiyorsa,
- Motorunuzda ateşleme kaçaği olduğunda,
- Motorunuzun performansinda azalma olduğunda.
Ne zaman kontrol edilmeli?
- Motorunuzun avans ayarini yaptirdiğinizda,
- Motor testi yaptirdiğinizda,
- Kullanilmiş bir araç satin aldiğinizda.
Bozuk rezistansi onarabilirsiniz
Kiş aylarinda sürücüler, arka camda oluşan buğu yüzünden sik sik görüş
problemiyle karşilaşirlar. Buğuyu yok etmenin tek yolu rezistansi
çaliştirmaktir. Ancak çeşitli nedenlerden dolayi kopan ince rezistans
telleri, sürücülerin başini ağritir. Oysa bu tellerin tamiri, piyasada
satilan gümüş sirli boyalarla birkaç dakika içinde yapilabiliyor.
Buğu yapar
Her ne kadar yaz aylarinda varliğini unutacak bile olsaniz, arka cam
rezistansi arizalandiğinda tamiratini siz yapabilirsiniz. Çok ince ve
hassas bir yapiya sahip olan rezistans telleri, ya otomobilin cami
silinirken ya da otomobil stationwagon ise yükleme sirasinda kopar.
Isinarak arka camdaki buğuyu yok eden birbirine paralel bağli bu ince
ve hassas yapili rezistans telleri koptuklarinda kendilerini buğu
yaparak belli eder. Sağlam olanlar ise görevlerini sürdürmeye devam
eder.
Tamiri 5 dakika
Çoğu kullanici, kopan rezistans telini tamir ettirmeye üşenir. Basit
bir tel için servise gitmek zahmetli bir iş gibi görünür. Ancak teller
kopmaya devam edince arka cam tamamiyla buğu yapar ve asil sorunlar da
o zaman başlar. Servise gitmek için bütün tellerin kopmasini beklemek
yanliş olur. Gümüş sirli iletken boyalar sayesinde, otomobilinizin
rezistansini 5 dakikada tamir edebilirsiniz. Üstelik tek başiniza.
Rezistans nasil onarilir?
- Tamir için ilk olarak, tellerden hangisinin kopuk olduğunu tespit
etmek gerekir. Bunu anlamak için, rezistans çaliştirilir. Çalişan
tellerin üzerindeki buğu çözülürken, kopuk tellerin olduğu bölgede buğu
kalacaktir. Buğunun kaldiği bölgede telin üzerindeki kopuk kolaylikla
bulunabilir.
- Gümüş sirli iletken boyayi kopuk telin üzerine sürmeden önce yüzeyi
temizlemek gerekir. Bunun için yüzeyi nemli bir bezle ve diğer tellere
zarar vermemek için fazla bastirmadan silmelisiniz.
- Temizlenen zemin kuruduktan sonra, gümüş sirli iletken boyanin dişari
taşmamasi için kutunun içinde bulunan ve ortasinda rezistans telinin
kalinliği kadar boşluk olan özel karton, zemin üzerine konulur. Daha
sonra, gümüş sirli iletken boya o boşluğa sürülerek, kopuk iki telin
ucu birleştirilir. Eğer kutunun içerisinden, özel delikli karton
çikmamişsa, kopuk kismin her iki tarafi da bantlanarak boyanin dişari
taşmasi önlenebilir.
- Burada dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, gümüş sirli boyalarin
kullanilmadan önce iyice çalkalanmasi gerektiği. Boya uygulandiktan
sonra, kurumasi için 5-6 saat beklemek yeterli. Bu süre zarfinda
rezistansin çaliştirilmamasi gerekir. Ancak bu kadar beklemek
istemiyorsaniz, bir saç kurutma makinesini boyanin üzerine tutarak daha
çabuk kurumasini sağlayabilirsiniz.
Dikkat
Gümüş sirli boya, sadece arka cam rezistansindaki kopukluklari
giderebiliyor. Rezistansin ana bağlanti yerlerindeki hasarlarda ve ön
camla yan dikiz aynalarindaki isiticili camlarda bulunan rezistans
arizalarinda kullanilmaz.
Rezistansi onarmaya çalişmanin dişinda, arka cami değiştirme yolunu da
seçebilirsiniz. Ancak bu çok pahali bir yol. Elektronikçilerde satilan
temizleme süngeri, boyasi, firçasi ve uygulama kartonundan oluşan
Electrofix markali onarim seti sadece 4 milyon liraya satiliyor.