Far ampulü nasil değiştirilir?
Ön ve arka farlarinizin ampulü aniden yanabilir. Bu durumda trafik
güvenliği açisindan büyük önem taşiyan lambalarn yanmadiğindan trafik
cezasi ödemek zorunda kalabilirsiniz. Ayrica uzun yolda ve gece
yolculuk ediyorsaniz, görüş açiniz azalabilir.
Bu sebeple trafikte zor durumda kalmamak için otomobilinizin bagajinda
mutlaka yedek bir ampul bulundurun. Bozuk ampulü değiştirmek sadece 3-5
dakikanizi alir. Bunun için bir yedek ampül ve bir tornavida
gereklidir.
Değiştirme işlemi sirasinda;
1- Far ampulünün fişi çekilir.
2- Far ampulünün lastiği çikarilir.
3- Yanan ampül çikarilir. Aracinizda bulunan yedek ampülle
değiştirilir. Ampulü taktiktan sonra yine sirasiyla lastik ve fiş
takilir.
MOTOR ÇALIşTIRMA PROBLEMLERi
ATEşLEME OLMAMASI:
Bozuk yada zayif pil, kötü elektrik bağlantisi, yanmiş buji. Bujinin
elektrik verildiğinde kizarip kizarmadiğini kontrol et.(Parlak kirmizi
olmali) Eğer yukaridakiler tamamsa yakit gelmiyordur.
MOTOR ÇALIşIYOR, DEVRi DÜşÜYOR VE STOP EDiYOR:
Motor çok zengin çalişiyor. iğne valfi kapat. Motoru çaliştir. Motor
çalişip tam devir alip daha sonra stop edecektir. Motor çalişmayincaya
kadar birkaç kez çaliştir. Böylece motorun içindeki fazla yakit atilmiş
olur. Daha sonra iğne valfi tekrar aç.Motoru çaliştirarak ayarini yap.
MOTOR DÜşÜK GÜÇTE ÇALIşIYOR, BiRKAÇ SANiYE ÇALIşIP STOP EDiYOR:
Motora yeterli yakit gelmiyor, motor çok fakir çalişiyor. iğne valfi
çok az açip motoru çaliştirin. Devam ediyorsa biraz daha açin. Eğer
problem devem ediyorsa başka yerlerde problem var demektir.
Karbüratörün temiz olduğundan, karbüratörde tikanma olup olamadiğindan
emin olun. Gerekiyorsa yakit hattini ve tankini temizleyin. Yakit
hortumunun herhangi bir yerde sikişip sikişmadiğindan emin olup.
MOTOR ZOR DÖNÜYOR,ÇALIşMIYOR YADA HiÇ DÖNMÜYOR:
Motorunuz boğulmuştur. (Flooded) iğne valfi tamamen kapayin ve bujiyi
sökün. Motoru ters çevirip, pervaneyi birkaç tur döndürün. Böylece
içerideki yakiti dişari atarsiniz. Bujiyi kurutup yerine takin. iğne
valfi ayarli açip çaliştirin. ilk anda motoru fakir tutun. Fakir motoru
çaliştirmak daha kolaydir. iğneyi fazla açarak motorun tekrar
boğulmamasina dikkat edin.
MOTOR TiTREşiMLi ÇALIşIYOR:
Pervane balanssizdir. Krank mili eğri olabilir. (Özellikle kazalardan
sonra). Spinnerde problem vardir. Motor bilyalari aşinmiştir
Amortisör arizasinin tespiti ve çözümü
Amortisörler, bozuk yol koşullarinin da etkisiyle kisa zamanda
aşinabilir. Ancak bu aşinma ilerlerken sürücü bunun hemen farkina
varmayabilir. Aşinmanin farkina varmayan sürücü, otomobilini aşinan
amortisörün durumuna göre kullanir. Yine de bazi belirtilerden
amortisörün aşinip aşinmadiğini anlamak mümkün.
Ani fren yaptiğinizda otomobilinizin ön tarafi her zamankine göre daha
çok öne yatiyorsa ve yan rüzgarlardan etkileniyorsa amortisörleriniz
aşinmiş demektir. Bunlar dişinda amortisörlerin arizali olup olmadiğini
test etmenin başka yöntemleri de var. işte amortisörlerle ilgili
sorunlar ve çözüm yollari:
Süspansiyon çok sertse
Nedeni:
* Kişisel yorum.
* Özelliğini kaybetmiş amortisör.
* Yanliş seçilmiş amortisör.
* Yanliş seçilmiş helezon.
Çözüm:
* Aracinizi mutlaka amortisörü takana kullandirin.
* Amortisör ve helezonlari kontrol ettirin ve gerekirse yenileyin.
* Aracin süspansiyon sisteminin yerine oturmasi için, amortisörlerle birkaç kilometre yol gidin.
Çok yumuşaksa
Nedeni:
* Arizali amortisör.
* Kişisel yorum.
* Aşinmiş iç parçalar.
* Zayiflamiş helezon.
* Yanliş seçilmiş amortisör.
Çözüm:
* Amortisör veya helezonlarin kontrol edilmesi ve gerekirse yenilenmesi.
Yol tutuş zayifsa
Nedeni:
* Amortisör değiştirildikten sonra rot ayari yaptirilmamasi.
* Uyumsuz amortisörlerin dengesizliğe neden olmasi.
Çözüm:
* Daima çift olarak değiştirilmesi. ideali dördünün birden değiştirilmesidir.
* Ön amortisörleri değiştirdikten sonra mutlaka ön düzen ayarinin yaptirilmasi.
Çökme varsa
Nedeni:
* Kirik veya yorgun helezonlar.
* Yanliş seçilmiş amortisör.
* Kilitlenmiş amortisör.
Çözüm:
* Doğru yaylarla değiştirin.
* Amortisör kilitlenmişse komple değiştirin.
Lastik düzensiz aşinmişsa
Nedeni:
* Yanliş lastik basinci.
* Yanliş rot ayari.
* Düzgün veya asimetrik çalişmayan frenler.
* Aşiri yumuşak süspansiyon.
* Aşinmiş amortisörler.
* Kişisel sürüş sitili (aşiri spor).
Çözüm:
* Lastik basincini kontrol edin.
* Ön takim ayarini yaptirin.
* 20 bin kilometrede bir amortisörleri kontrol ettirin.
Gürültü varsa
Nedeni:
* Gevşek toz tüpü.
* Aşinmiş montaj parçalari.
* Kötü monte edilmiş amortisörler.
* Yağ kaçiran veya aşinmiş amortisörler.
* Yanliş montaj parçalarinin kullanimi.
Çözüm:
* Montajin kontrol edilmesi.
* Gerekirse amortisörlerin veya montaj parçalarinin değiştirilmesi.
* Diğer süspansiyon elemanlarinin kontrol edilmesi.
Direksiyon titriyorsa
Nedeni:
* Kötü tekerlek balansi ve rot ayari.
* Dengesiz aşinmiş frenler veya fren diskleri.
* Aşinmiş direksiyon amortisörü.
* Kötü monte edilmiş amortisör.
Çözüm:
* Aşinmiş parçalarin değiştirilmesi.
* Amortisör montajinin kontrol edilmesi.
Yağ kaçaği varsa
Nedeni:
* Montaj sirasinda hasara uğramiş amortisör mili.
* Hasarli toz tüpü.
* Toz tüpü olmadan monte edilmiş amortisör.
* Aracin çok tozlu ortamda kullanilmasi.
* Aşinmiş keçe.
* Kaynaği kötü yapilmiş amortisör.
* Hasarli amortisör tüpü.
* Pasli piston mili yüzünden bozulmuş keçe.
Çözüm:
* Amortisörün değiştirilmesi.
Gaz kaçaği varsa
Nedeni:
* Hasarli keçe.
* Gazli amortisördeki yağ kaçağindan kaynaklanan düşük gaz basinci.
* Üretim sirasinda gaz konmamasi.
Çözüm:
* Amortisörün değiştirilmesi.
Bozuk amortisörün otomobil üzerindeki etkileri
Direksiyon sertleşir
Amortisör ve helezonlari kontrol edin ve gerekirse yenileyin.
Otomobilin süspansiyon sisteminin yerine oturmasi için biraz yol yapin.
Frenler zayiflar
Aşinan amortisör, otomobilin fren mesafesini uzatir. 80 km/s hizda kuru
ve düzgün olmayan yolda fren mesafesi 2.6 metre artar. 50 km/s hizda
virajda fren mesafesi 2.3 metre artar. Bu da emniyetli bir duruşla bir
kaza arasindaki farktir. Frenleri kontrol ettirin veya amortisörleri
yenileyin.
Süspansiyon yumuşar
Amortisörünüzü veya helezonlarinizi kontrol edin, gerekirse yenileyin.
Yol tutuş zayiflar
Ani manevra sirasinda, iyi bir amortisör daha iyi kontrol sağlar.
Amortisörleri yüzde 50 aşinmiş bir aracin virajdaki maksimum emniyet
hizi, kuru bir zemindekine oranla maksimum emniyet hizi yüzde 10
azalir. Amortisörlerin mutlaka değiştirilmesi gerekir.
Islak zeminde kayar
Yüzeyi 6 mm suyla kapli bir yolda amortisörleri yüzde 50 aşinmiş önden
çekişli bir araç, amortisörleri yeni olan bir araca göre yüzde 10 daha
düşük hizda kaymaya başlar. Amortisörlerin mutlaka çifter çifter ya da
tercihen dördünün birden değiştirilmesi gerek. Ön amortisörleri
değiştirdikten sonra daima bir ön takim ayari yaptirin.