MOTORDA TEKLEME
1- Benzinin mumlaşmasi yüzünden karbüratörde şamandira iğnesi sikişmiştir, temizlenir.
2- şamandira çok düşük ayar edilmiştir, ayar yenilenir.
3- Karbüratör giriş süzgeci tikanmiştir, temizlenir.
4- Yakit pompasi arizali yahut kapasitesi yetersizdir, kontrol ettirilir.
5- Yakit pompasinin filtresi tikanmiştir, temizlenir yahut yenisiyle değiştirilir.
6- Yakit pompasi filtre kapaği contasi arizalidir, değiştirilir.
7- Eğer varsa esnek yakit borulari bükülmüş, kirilmiş yahut sikilmiştir.
8- Pompayla depo arasinda, yakit borulari eğilmiş, tikanmiş, veya delinmiştir.
9- Yakit deposu kapağindaki hava deliği tikanmiş veya daralmiştir, temizlenir.
GAZA BASILDIğI ZAMAN MOTOR TEKLiYOR
Motor rölantide düzgün çaliştiği halde, otomobil hareket halinde iken
gaza basildiği zaman motor tekliyorsa; kompresyonun yüksekliği
sebebiyle aşağida siralanan arizalar ateşlemenin kesilmesine sebep
olmaktadir.
1- Ateşleme zayiftir. Enjektörlü araçlarda enjektörler kontrol edilmeli.
2- Buji tirnak araliklari çok açiktir.
3- Buji kirlenmiş yahut islanmiştir.
4- Buji porseleni içten arizalidir.
MOTOR BÜTÜN HIZLARDA TEKLiYOR
1- Bujiler kirlenmiş veya porseleni kirilmiştir, ilgili bahse bak.
2- Buji kablolari arizalidir, ilgili bahse bak.
3- Akü gerilimi düşüktür, ilgili bahse bak.
4- şarj dinamosu gerilimi düşüktür, îlgili bahse bak.
5- Platinler yanmiş veya meme yapişmiştir, ilgili bahse bak.
6- Platin ayarlari yanliştir, ilgili bahse bak.
7- Kondansatör (meksefe) arizalidir, ilgili bahse bak.
8- Bir veya bir kaç silindirde ateşleme zayiftir veya yoktur.
9- Distribütör kapaği veyahut makarasi arizalidir.
10- Birinci devrede direnç yahut zaman zaman birleşip ayrilan bağlanti vardir.
11- Birinci devre akimi zaman zaman kisa devre yapmaktadir.
12- ikinci devrede direnç yahut zayif bir bağlanti vardir.
13- ikinci devrede tesadüfi kisa devre meydana gelmektedir.
14- Silindir kapak contasi patlamiştir. Patlak, bitişik silindirler arasindaysa dikkati çekebilir.
15- Supaplar sikişmiştir.
16- Hidrolik supap iticileri supaplarin kapanmasina mani oluyor.
17- Supap yaylari kiriktir.
18- Emme manifoldu contasinda hava kaçaği vardir.
19- Hava benzin karişimi çok zengin yahut fakir olmaktadir.
20- Buji kablolari; muhafaza borusunda kisa devre yapmaktadir. Yahut adi geçen boru iyice şasilenmemiştir.
MARşA BASILDIğINDA MOTOR ÇALIşMIYOR
Marşa basildiği zaman motor çalişmaya başlamiyorsa, ariza % 90 ateşleme
veya yakit donanimindadir. Diğer çeşitli sebeplerin rolü bu işte pek
çok değildir. Sistemli bir şekilde hareket edilirse, umumiyetle özel
cihazlar kullanmaya lüzum kalmadan ariza bulunabilir.
işe kontak anahtarini çevirmekten başlanir. Anahtar çevrildiğinde
ampermetrede hafif deşarja sapma veya şarj ihbar lambasinda yanma
görülüyorsa devreden akim geçiyor demektir. Yakit göstergesi ayrica
depoda yakit olup olmadiğini gösterecektir. Bundan sonra motoru
çaliştirmak için marşa basilir. Marş motoru kolaylikla motorumuzu
çeviriyorsa marş motoru ve batarya iyi demektir. şayet marş motoru
yavaş yavaş dönüyorsa batarya boştur, marş motoru arizalidir. Kutup
başlari kirli yahut gevşektir. Ayrica marş şalterinde marş motoru
mekanik tertibatinda ve marşta endüvi burçlarinin aşinmasiyla endüvinin
ikaz yastiklarina sürtmesi gibi arizalar göz önünde bulundurulmalidir.
Eğer marş motoru normal olarak motoru çeviriyorsa ateşleme donaniminda
ariza aramaya geçilir.
MOTORDA YAğ BASINCI DÜşÜK
1- Basinç göstergesi yanliş göstermektedir.
2- Basinç göstergesine gelen borunun deliği daralmiştir. (Motorda).
3- Yağ sulanmiştir. Yahut istenilenden ince yağ kullanilmaktadir.
4- Pompada yağ basinç kontrol supabinin basinç ayari çok düşüktür.
5- Basinç kontrol supabinin yayi zayiftir.
6- Yağ pompasinin elemanlari aşinmiştir.
7- Yağ pompasinin eleman yuvasi ve kapaği aşinmiştir.
8- Yağ pompasinin gövdesi yahut kapaği gevşektir.
9- Yağ pompasinin contasi bozulmuş, yanliş takilmiş, yahut çok incedir.
10- Pompa emme borusunda hava kaçaği vardir. (Karterde yağ seviyesi düşüktür).
11- Yağ pompasi yüzücü süzgeçte hava kaçaği vardir.
12- Pompa emme borusu veya süzgeci suyla, mumlaşmayla ve donma sebebiyle, tikanmiştir.
13- Yağ boşaltma borusunda kaçak vardir.
MOTORDA YAğ BASINCI YOK
1- Basinç göstergesi bozuktur.
2- Basinç göstergesine gelen boru tikanmiştir.
3- Karterdeki yağ miktari yetersizdir.
4- Yağ pompayi kirilmiştir.
5- Yağ basinç kontrol supabi açik kalmiştir.
6- Yağ pompasi çikiş kanali tikanmiştir.
7- Pompanin emme tarafindaki emme borusu, yahut yağ süzgeci tikanmiştir
MOTORDA YAğ BASINCI YÜKSEK
1- Basinç göstergesi arizalidir.
2- Kullanilan yağ çok kirlidir.
3- Basinç kontrol supabinin basinç ayari yüksektir.
4- Basinç kontrol supabinin yayi çok serttir.
5- Plancir tip tahliye supabinin kanali tikalidir.
6- Plancir tip tahliye supabinda mumlaşma yüzünden, yahut plancirin yerine sikişik durumda olmasindan tutukluk vardir.
7- Pompanin yağ basma kanalinda tikaniklik vardir.
MOTORDA YAğ KAÇAğI
1- Yağ karterinde boşalma tapasi gevşek yahut tapa contasi bozuktur.
2- Yağ karterinde çatlak yahut delik vardir.
3- Karter contasi şu sebeplerden kaçirmaktadir:
a) Vidalar gevşektir.
b) Conta bozulmuştur.
c) Conta yerine iyi oturmamiştir.
d) Karterin flanş kismi eğilmiştir.
4- Eksantrik mili dişlileri kapak contasi aşağidaki sebeplerden kaçirmaktadir:
a) Civatalar gevşektir.
b) Conta bozulmuştur.
c) Conta yerine iyi oturmamiştir.
d) Kapağin flanş kismi eğilmiştir.
e) Kapağin bağlandiği motor kismi kaçirmaktadir.
5- Anamil ön keçesi aşağidaki sebeplerden kaçirmaktadir:
a) Yağ keçesi yipranmiştir.
b) Keçe yanliş takilmiştir.
c) Anamil muylusu ve pule yatak kisimlari oyulmuştur.
d) Pule veya damper gevşemiştir.
e) Keçe yahut kapak merkezden kaçmiştir.
f) Yağin kartere dönüş kanali tikanmiştir.
6- Arka anamil keçesi aşağidaki sebeplerden kaçirmaktadir:
a) Keçe yipranmiştir.
b) Kullanilan keçe yerine uygun tipte değildir.
c) Arka yatak aşintisi büyümüştür.
d) Anamil muylusunda oyuklar meydana gelmiştir.
7- Yağin kartere dönüş kanali tikanmiştir.
8- Eksantrik milin arka kismindaki tapa yeteri kadar siki olmadiğindan,
yerine iyi yerleştirilmediğinden, yuvasinin bozulmuş veya eksantrik mil
boyuna boşluğunun çoğalmasindan yağ kaçirmaktadir.
9- Yağ donanimi diş bağlantilarinin herhangi biri kaçirmaktadir.
10- Yağ filtresi kaçirmaktadir.
11- Distribütör yuvasi kaçirmaktadir.
12- Supap kapaği; bağlanti civatalarinin gevşek olmasindan, contasinin
bozuk veya yerine iyi takilmamiş olmasindan veya kenarlarinin eğilmiş
olmasindan yağ kaçirmaktadir. (L tipi motorlarda).
13-Külbütör kapaği civatalarinin gevşek oluşundan, contanin kopuk
oluşundan yahut contanim yerine iyi oturmamasindan veya kapak ağzinin
eğilmiş olmasindan kaçirmaktadir.
14- Yağ pompasi dişarida olan pompalarda pompa bağlanti civatalari gevşemiş yahut contasi bozulmuştur.
15- Karter havalandirma tertibatinin bozulmasi yahut borusunun
tikanmasi karterde basincin yükselmesine sebep olduğu için yağ kaçaği
olmaktadir.
16- Yağ basinç kontrol supabi motorun diş tarafina yerleştirilmişse civatalari gevşektir, yahut contasi bozuktur
.